In 1983 vond de eerste editie van het Zomercarnaval plaats in Utrecht. Een jaar later volgde de tweede editie in Rotterdam waar het sindsdien is gebleven. Ondanks geregelde tegenslagen rusbank, een fikse economische crisis, het blijvend niet serieus nemen van het evenement door de landelijke witte media in Hilversum en Amsterdam – die alle grote witte festivals in Nederland urenlange live televisie cadeau doen, daar waar het Zomercarnaval het traditioneel moet doen met één á twee minuten beelden in het journaal met de jaarlijks terugkerende toevoeging dat er wel of geen grote incidenten zijn geweest, terwijl incidenten bij de grote witte evenementen zelden nieuwswaarde worden toegedicht – en vooral ondanks de voortdurende aanvallen door veel van onze politici en media op onze multiculturele samenleving, houdt het Zomercarnaval al 35 jaar lang stand en beleefde het gisteren een van de mooiste edities ooit.
Grote voordeel van vandaag de dag is uiteraard dat Matthijs van Nieuwkerk, Eva Jinek, NPO of RTL al lang niet meer nodig zijn om evenementen tot een succes te maken. Er hoeft ook niet meer te worden gepocht met grote bezoekersaantallen: of het er nu 350.000 zijn, 500.000, 750.000 of een miljoen, het maakt het evenement niet minder aansprekend voor die honderdduizenden die elk jaar uit binnen- en buitenland komen om in Rotterdam feest te vieren.
Ooit kende Rotterdam twee grote multiculturele festivals: naast het Zomercarnaval vond van 1997 t/m 2012 ook het jaarlijkse Dunya Festival plaats, aanvankelijk nog Poetry Park geheten (als aanvankelijke opening van Poetry International), een festival dat elders in Nederland navolging kreeg, zoals in Den Haag (Haschiba) en Amsterdam (Amsterdam Roots Oosterpark). Mede door het voortdurende “gevecht” om voldoende sponsorgelden binnen te halen (de meeste grote merken sponsoren vooral witte evenementen maar nauwelijks multiculturele), gingen Dunya Festival en Zomercarnaval vanaf 2013 gezamenlijk door onder de noemer Rotterdam Unlimited.
De ambitie van Ducos Productions, de producent van het feitelijk door de stichting Dunya Festival georganiseerde Rotterdam Unlimited, was om een multicultureel equivalent van het Edinburgh Festival van de grond te krijgen, met de Zomercarnaval Straatparade als afsluiting. Door financiële beperkingen heeft men die ambitie nooit helemaal waar kunnen maken. Ook de festivalnaam Rotterdam Unlimited geniet weinig bekendheid. In het laatste weekend van juli is de hashtag #Zomercarnaval structureel trending topic, maar hashtags als #RU18 niet.
Zomercarnaval Rotterdam is nu eenmaal zó’n sterk merk, dat Ducos Productions, Stichting Dunya Festival en Stichting Zomercarnaval er goed aan zouden doen te overwegen om in de toekomst alle Rotterdam Unlimited activiteiten onder het merk Zomercarnaval voort te zetten.
Op naar de volgende 35 jaar…
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.