Communicatiebureau FP7/McCann uit Dubai heeft onlangs een internationale ramadan-commercial ontwikkeld voor Coca-Cola, die overwegend lovend is ontvangen.
Natuurlijk zijn er critici die het eigenaardig vinden om het vasten te breken met een flesje koolzuurhoudende Coca-Cola. Maar de centrale boodschap is er een van liefde, respect, saamhorigheid. In onze westerse samenlevingen, waarin hijab-dragende moslima’s vandaag de dag maar al te vaak de ene na de andere verwensing naar hun hoofd krijgen geslingerd, is dat meer dan welkom.
De commercial werd op de eerste dag van de ramadan gelanceerd. Uiteraard is het wel jammer dat de film (in ieder geval in ons land) vooral online te zien is, en mogelijk nauwelijks wordt getoond aan de doelgroep die hier daadwerkelijk wat van kan leren: niet-moslims.
Waarom heeft Coca-Cola Nederland niet het lef de commercial eens gewoon in een van de reguliere NPO- of RTL-reclameblokken te programmeren? Want pas dan zou de boodschap echt waarde krijgen!
Dat de makers heel goed over het concept hebben nagedacht, blijkt wel uit hun keus voor de al in 1971 opgenomen klassieke Coca-Cola reclame-hitsong “I’d like to teach the world to sing”, een nummer waar vooral de oudere generaties warme herinneringen aan hebben. Precies de generaties waar de vooroordelen tegen moslims vaak het sterkst zijn.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.