Vier jaar geleden schreven we op dit EtnoMarketing platform over de toenemende discussies in moslimlanden in Azië en Afrika over de vraag of de ramadan niet te commercieel wordt.
In lijn met de klachten over de vercommercialisering van kerst en Pasen, namen in veel islamitische landen de discussies over de vercommercialisering van de ramadan in heftigheid toe.
Zo blijven winkelcentra de hele nacht open om commercieel maximaal te kunnen profiteren. Ramadan-promoties en ramadan-prijsvragen zijn aan de orde van de dag. En de tv-reclameblokken zitten vol met commercials die inspelen op de islamitische vastenmaand.
Dit weekend kreeg de discussie een nieuwe impuls dankzij de ramadan-video tutorial van MAC, een merk van Estée Lauder. In de video worden makeup tips gegeven voor de suhoor, de maaltijd die je nuttigt vlak voor de zonsopgang. De algehele tendens van de discussie: ”Wie gaat zich nu om 3 uur ‘s nachts opmaken met MAC?” en “Hoe wereldvreemd kan MAC zijn?”
De video van MAC wordt door veel twitteraars dan ook belachelijk gemaakt, zoals hieronder:
Sommige critici denken dat MAC de suhoor en iftar met elkaar heeft verwisseld, anderen wijzen erop dat vrouwen in Dubai zich wel degelijk mooi opmaken en uitgaan voor de suhoor.
Zie daarvoor onder meer onderstaande recente YouTube video waarin makeup artist Sara Al-Refai laat zien een elegante “suhoor with friends” look te hebben gecreëerd.
Het voorbeeld van MAC laat dan ook het gevaar zien wanneer je de gebruiken en gewoonten van een elite in het ene land, via YouTube toont aan een publiek wereldwijd.
Al eerder betoogden we op dit EtnoMarketing-platform dat de lokale marketing teams van global brands dankzij sociale media inmiddels wereldwijd met elkaar concurreren. Dat pakt soms positief uit, maar leidt ook geregeld tot erg veel verwarring.
Inmiddels heeft MAC de zo bekritiseerde video offline gehaald.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.