Voor veel grote merken in Nederland is de multiculturele samenleving nog niet ”top of mind”. Natuurlijk wordt er wel eens over gepraat. Ook zijn er soms best wel (kleine) acties en plannen.
Maar van een uitgekiende strategie om tot een inclusief marketing- en communicatiebeleid te komen, is zelden sprake. Het blijft meestal beperkt tot een paar losse flodders.
Waarom dat zo is, blijft telkens weer verbazen. De eerste en tweede generatie landgenoten met een migratieachtergrond vormen inmiddels de meerderheidsbevolking in de drie grootste steden, en een derde van de inwoners van Zuid-Holland, de meest bevolkingsrijke provincie van ons land. Landelijk gezien behoort al 30% van alle 20- tot 40-jarigen tot de CBS-definitie migratieachtergrond eerste of tweede generatie.
Wat er kan gebeuren als je ‘de multiculturele samenleving er maar even bij doet,’ heeft retailketen Douglas de afgelopen dagen moeten ervaren. Tot ongenoegen van een vaste klant, had een Douglas-vestiging in Leeuwarden een verkoopster die een hijab was gaan dragen, overgeplaatst naar het magazijn.
De vaste klant reageerde op Facebook: “Ik ben verbaasd, teleurgesteld maar vooral ook verdrietig. Ik heb vragen. Ook heerst er onbegrip. Ik vraag me af waarom het niet mogelijk is dat deze medewerkster met haar hoofddoek in de winkel blijft werken. Zij heeft mij altijd goed geholpen. Ook met hoofddoek en aan de goede hulp en zorgen is niets veranderd. Ik ben teleurgesteld omdat ik echt niet had verwacht dat een hoofddoek het verschil zou maken. Wat mij verdrietig maakt en diep raakt is het feit dat ze datgene waar ze goed in is, en in mijn ogen met veel passie deed, niet meer mag doen. Mijn grote vraag is: Ga ik deze medewerkster weer terug zien in de winkel?”
In een reactie verwees Douglas naar de eigen kledingvoorschriften:
“Het is onze verkoopmedewerkers niet toegestaan om kleding te dragen die uiting geeft aan politieke, filosofische of religieuze overtuigingen. We willen neutraliteit en eenheid uitstralen.”
Na berichten hierover op de website van het AD, kwam er op sociale media een storm aan reacties op gang, Vanuit de PVV en haar sympathisanten werd het besluit toegejuicht, maar veel andere consumenten toonden onbegrip. Daarbij werden afbeeldingen getwitterd van een door Douglas aan haar klanten gewenst “Prettig Suikerfeest”. De ironie kon menigeen niet ontgaan: “Douglas wil wel je geld, maar niet je hoofddoek”
Directe concurrent ICI Paris XL wist de ophef direct te ‘verzilveren’ met de reactie religieuze uitingen van het personeel geen enkel probleem te vinden. ,,Als iemand een kruisje of een hoofddoek wil dragen dan accepteren wij dat,” vertelde Selma Nederhoed van de parfumerieketen gisteren.
Maar een dag later is alles weer anders.
Vandaag meldt het AD dat parfumerieketen Douglas een Europese, concernbrede kledingrichtlijn gaat opstellen om te voorkomen dat er ooit nog incidenten zijn met moslima’s die geen hoofddoek mogen dragen op het werk.
Julia Sosnizka van het Europese hoofdkantoor van in Duitsland reageerde vandaag op de ophef over de verbanning naar het magazijn van de hijab-dragende verkoopmedewerkster in Leeuwarden: “We willen zeker weten dat dit niet meer gebeurt. Daarom gaan we de kledingvoorschriften in alle 19 landen waar we winkels hebben inventariseren en er één richtlijn van maken, waarbij het dragen van een hoofddoek is toegestaan.”
Mogelijk was het hoofddoekverbod alleen in Nederland van kracht. Sosnizka: ”We weten het niet zeker. Daarom gaan we één nieuwe richtlijn maken die voor het hele concern geldt. In Duitsland was er geen verbod, dat weet ik zeker want ik kom geregeld bij een Douglas waar vrouwen met een hoofddoek werken.’”
Eind goed al goed, met deze prima reactie van Douglas. Maar het geeft eens te meer aan dat je als bedrijf, in een samenleving die in etnisch-cultureel en religieus opzicht met de dag gevarieerder wordt, de multiculturele samenleving er als beleidsthema niet meer eventjes bij kan doen.
It’s serious business.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.