‘Black Panther’ is een van de meest succesvolle Hollywood-films ooit. Niet alleen in de VS, maar wereldwijd. De film blijkt niet alleen populair onder een zwart publiek, maar ook onder witte bioscoopbezoekers. Sinds de film eerder dit jaar in roulatie ging, heeft de rolprent al meer dan 1,3 miljard dollar in het laatje gebracht.
De lancering van ‘Black Panther’ vormde de aanleiding voor de School for Communication van de University of Pennsylvania en Michigan State University voor een onderzoek onder zowel zwarte als witte jongeren in de VS. Er werden 1990 jongeren in de leeftijd van 14 t/m 17 jaar ondervraagd. Wat blijkt? Zwarte jongeren beschouwen films met een zwarte cast als films die gemaakt zijn ‘voor hén’, maar witte jongeren beschouwen films met een zwarte cast ook als gemaakt ‘voor hén’.
Volgens researcher Amy Bleakley bevestigt het succes van films als ‘Black Panther’ en ‘A Wrinkle in Time’ dat “zwarte en multiculturele filmcasts geen negatief effect hebben op de populariteit; films met deze casts hebben niet alleen gunstige effecten in cultureel opzicht, maar blijken bovendien financieel voordelig.”
Voor het onderzoek werden ongeveer dertig mainstream films aan 14- t/m 17-jarige respondenten voorgelegd, en circa dertig ‘black-oriented’ films; deze laatste categorie werd gedefinieerd als films waarin minstens vijftig procent van de hoofdrolspeler zwart is en/of films waarin de verhaallijn grotendeels gaat over ras, racisme of zwarte cultuur. Zwarte en witte jongeren kregen vragen voorgelegd over de wijze waarop ze deze films ervaren.
Daar waar zwarte jongeren meenden dat ‘black-oriented’ films vooral gericht zijn op een zwart publiek terwijl mainstream films bedoeld zijn ‘voor iedereen’, bleken witte jongeren zowel mainstream films als ‘black-oriented’ films te beschouwen als rolprenten ‘voor iedereen’.
“Media moeten niet divers zijn in het ‘nauwe’ belang van diversiteit, met als gevaar een geforceerde en soms stereotype benadering,” aldus mede-onderzoeker Morgan Ellithorpe, “media moeten divers zijn vanuit de gedachte dat je zwarte en mixed-race acteurs kan inzetten op een natuurlijke, authentieke en betekenisvolle manier, aansprekend voor een breed publiek.”
De onderzoekers hopen dat media dankzij deze studie inzien dat films en mediacontent met grotendeels zwarte of mixed-race hoofdpersonen, zich net zozeer kunnen richten op een mainstream publiek als films en mediacontent met grotendeels witte hoofdrolspelers.
Het onderzoek werd op 26 april gepubliceerd onder de titel “The Day Beyoncé Turned Black: Adolescent Perceptions of Black-Oriented Media”.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.