Consumenten zijn meer dan ooit alert op reclame-uitingen die op het randje zijn, of er net overheen gaan. De voorbeelden passeren op EtnoMarketing.NL geregeld de revue. Dankzij het massale en wereldwijde gebruik van social media, blijft niets meer onopgemerkt.
Eerder deze week was het de beurt aan Heineken. Bij een eerste blik voelt de kritiek nog even als vergezocht aan. Maar bij een tweede beschouwing zie je dat de reclamemakers van Heineken hier een wel erg onhandige fout maken. Tot drie keer toe passeert het flesje Heineken Light een man of vrouw met een Afro-achtergrond. Vervolgens eindigt het flesje bij een vierde persoon, en wel een witte vrouw, direct gevolgd door de tekst ”Sometimes lighter is better”. Heineken heeft inmiddels excuses aangeboden en de commercial teruggetrokken.
Daily Show presentator Trevor Noah grapt dat er opzet in het spel is: “Nu consumenten reclames gewoon doorspoelen, moet je flink aan de bak om toch nog op te vallen. Een racistische reclame geeft je de garantie van massale media-aandacht.”
Bekijk Trevor Noah’s reactie hierboven. En voor reclamebureaus die racistische reclames desondanks toch willen voorkomen? “Before you run an ad that you can’t take back, ask a black”
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.