(NRC Next, 22 maart 2018)
In haar column Zoenen van links, zoenen van rechts (19/3) beschrijft Jutta Chorus de campagnes met ‘zoenposters’ in verschillende steden.
De posters in Amsterdam en Rotterdam verschillen als dag en nacht van elkaar. In Rotterdam waren de zoenposters belerend, ze gingen vergezeld van een opgeheven vingertje. De tekst ‘In Nederland kies je je partner zelf’ riep bij veel lezers meteen ergernis op.
In door ons bureau georganiseerde focusgroepen met biculturele Rotterdammers werd samenvattend de volgende eindwaarde teruggekoppeld: „Wij superieure witte Nederlanders vertellen Rotterdamse moslims hoe het moet in ons land, wat ónze normen en waarden zijn.”
Door deze interpretatie is een groter gevaar op ineffectiviteit uiteraard niet denkbaar. De gemeente en Leefbaar Rotterdam als niet neutrale afzender maakte het allemaal nog een stukje erger.
De ‘Celebrate Love’ posters in Amsterdam zijn daarentegen níet belerend. Boodschap en afzender zijn neutraal. En wil je mensen daadwerkelijk aan het denken zetten, dan kunnen licht provocerende foto’s prima werken. De tegen déze Amsterdamse posters geuite bezwaren deel ik daarom niet.
De door Jutta Chorus opgeworpen vraag waarom juist rechts met het thema vrije partnerkeuze aan de haal gaat, heb ik hierboven al beantwoord: omdat rechts hiermee Nederlandse moslims bestraffend kan toespreken.
Daarbij is het van belang ons te realiseren: bij rechts blijft het opkomen voor de rechten van (moslim)vrouwen grotendeels beperkt tot het ophangen van een paar posters. Het échte werk – het in de dagelijkse praktijk in het veld helpen van onderdrukte vrouwen – wordt overwegend gedaan door links georiënteerde mensen.
Het grote verschil tussen woorden en daden.
René Romer
directeur van diversity marketingbureau TransCity
Zie hier deze opinie op de website van NRC
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.