Volgens een vorige week gepubliceerd nieuw onderzoek volgen vrouwen in landen met een lagere gendergelijkheid vaker wetenschappelijke studies en hogere beroepsopleidingen dan vrouwen in landen met een hogere gendergelijkheid.
Zie bijvoorbeeld de vergelijking tussen de Verenigde Staten en Algerije. In de VS is slechts 18% van alle afgestudeerden in computer science vrouw. In het islamitische Algerije is dat maar liefst 41%.
Ook in veel andere studies zien we in landen met een lagere gendergelijkheid meer vrouwen afstuderen in het wetenschappelijk- en hoger beroepsonderwijs dan mannen, aldus de in Psychological Science gepubliceerde samenvatting van een onderzoek door Gijsbert Stoet van Leeds Becket University en David Geary van de University of Missouri,
Zo scoren Algerije en Albanië zelfs beter dan Finland, Noorwegen en Zweden.
Overigens betekent dit niet dat vrouwen in deze beter scorende landen met hun hoog opleidingsniveau ook meteen betere kansen hebben op de arbeidsmarkt, omdat de lagere gendergelijkheid vaak nog van invloed is in het verwerven van een goede positie in het bedrijfsleven of bij de overheid.
In dit kader is bovenstaande zojuist gelanceerde nieuwe commercial van SHE (Saudi Heroines Empowering a nation) en MEMAC Ogilvy uit Dubai fascinerend, een commercial die op intrigerende wijze de misconcepties over vrouwen uit Saoedi-Arabië en moslimvrouwen wereldwijd voor het voetlicht brengt.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.