De Britse beauty, fashion and lifestyle Youtuber Amena Khan werd twee jaar geleden voor het eerst gecast door l’Óreal Paris. Zo zien we haar in een online commercial uit 2016 de door l’Óreal gelanceerde foundation True Match aanprijzen. Gezien onze steeds diverser wordende internationale samenleving, is True Match verkrijgbaar in 33 verschillende huidtinten, waaronder ‘Shade 4.W’ voor Amena.
Vorige week kwam Amena opnieuw in het nieuws, omdat zij in een nieuwe commercial Elvive-shampoo van l’Óreal aanprijst (zie bovenstaande video). Want ook al draag je een hoofddoek, dan nog wil je als vrouw mooi en verzorgend haar hebben: ‘Whether or not your hair is on display, it doesn’t affect how much you care about it,’ aldus Amena.
Gisteren maakte Amena echter bekend dat ze zich terugtrekt omdat ze werd geconfronteerd met enkele tweets uit 2014 waarin ze zich scherp uitliet over Israël naar aanleiding van de Gaza-oorlog. Zij schreef onder meer: “Israel = Pharoah. Both are child murderers. Insha’Allah, defeat also awaits the former; it’s only a matter of time.” In andere tweets noemde zij Israël ‘sinister’ en een ‘illegale staat’.
Amena excuseerde zich voor de tweets, die ze inmiddels heeft verwijderd, en besloot (als deze berichten kloppen) zichzelf terug te trekken, anders dan transgender Munroe Bergdorf, die vorig jaar een van de gezichten was van L’Oréal’s #allworthit campagne. Munroe werd door het cosmeticamerk zelf aan de kant gezet nadat ze op nogal ongenuanceerde wijze zou hebben gezegd dat ‘alle witte mensen racisten’ zijn.
De ‘True Match’-commercial met Amena uit 2016 is door l’Óreal inmiddels ook offline gehaald.
Het besluit van Amena Khan komt enkele dagen nadat een andere populaire social media-ster, Amani Al-Khatahtbeh, onder haar fans en volgers bekend als MuslimGirl, de Changemaker Award van cosmeticamerk Revlon weigerde. Haar weigering volgde op de keuze van Revlon voor de Israëlische actrice Gal Gadot als boegbeeld van Revlon’s laatste reclamecampagne. Amani Al-Khatahtbeh beschuldigde de ‘Wonder Woman’-ster ervan met haar steun voor de Israëlische strijdkrachten de onderdrukking van vrouwen en kinderen te ondersteunen.
Hier doet zich dus een merkwaardig fenomeen voor.
Gal Gadot sprak in 2014 op sociale media nadrukkelijk haar steun uit voor de wijze waarop Israël ingreep in de Gaza-strook, een wijze die internationaal op veel kritiek kon rekenen en waarbij onder meer honderden kinderen de dood vonden.
Wij willen op deze plek geen mening geven over de via Twitter en Facebook geuitte opvattingen van van Amena, Gal en Munroe. Alle geuitte meningen missen de nodige nuance, wat vaak het geval is bij Tweets en Facebook-postings. Munroe heeft haar mening later nog eens zorgvuldig onderbouwd, zodat de context een stuk duidelijker werd.
Maar met welke opvattingen je het als lezer ook eens of oneens bent: de ene politieke opvatting leidt blijkbaar tot ‘straf’ en de andere tot ‘beloning’.
Wat dat aangaat is er op het gebied van ‘diversity in advertising’ nog een lange weg te gaan.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.