In Zuid-Afrika is fast food keten Nando’s vooral bekend om zijn humorrijke reclame-uitingen, waarbij een kritische benadering van serieuze maatschappelijke en politieke thema’s niet worden geschuwd.
In Maleisië doet Nando’s ook aan Purpose Driven Advertising, en wel op een wijze die herinneringen oproept aan de manier waarop twintig jaar geleden in Zuid-Afrika veelvuldig de ‘Rainbow Nation’ in advertising werd gepropageerd.
Hoewel het in Maleisië vooral gaat om etnisch-culturele diversiteit binnen de Aziatische bevolkingsgroepen – zoals Maleisiërs, Chinezen. Indiërs, Pakistani, Srilankanen – en de historische context moeilijk te vergelijken is met die van Zuid-Afrika, is de ‘One Nation’ boodschap er een die ook daar relevantie heeft, zoals blijkt uit bovenstaande commercial van eind vorig jaar (met al weer ruim anderhalf miljoen views) en de centrale boodschap op de everyoneiswelcome.co.my website van Nando’s.
Zie hieronder ook de visie van Nando’s zoals op hun website beschreven:
“2017 has been a year full of exciting events and occurrences. As Malaysins living in a diverse country, we experience a lot of ups and downs, but no matter how bad the situation, we are still one nation. Together we stand tall in the face of adversity, together we embrace each other’s differences and together we stand and support our fellow Malaysians regardless of who we are and what we believe in. At Nando’s we stand for the people and no matter what happens, we are there for everyone. Our restaurants are always open and we are proud to be part of this diverse nation.
At Nando’s we celebrate inclusivity and humility. We embrace differences and we believe in a kaleidoscopic nation that although changes as we evolve, remains beautiful and colourful.”
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.