Gisteren, donderdag 16 november 2017, eerde Google de vier jaar geleden overleden Nigeriaanse schrijver Chinua Achebe met een Doodle op de Google pagina’s in de Verenigde Staten en Afrika.
Achebe, die werd geboren op 16 november 1930, wordt gezien als een van de belangrijkste Afrikaanse schrijvers van de laatste eeuw. Van het in 1958 gepubliceerde boek ’Things fall apart’ zijn wereldwijd meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht, verdeeld over maar liefst 50 taalversies. In 2007 won Achebe de Man Booker Prize.
Achebe werd ook bekend om zijn ‘strijd’ tegen stereotyperingen in de ‘westerse’ literatuur. ‘If you don’t like someone’s story, write your own,’ is een van zijn meest bekende uitspraken en vandaag de dag nog steeds een referentie voor diversiteitsexperts wereldwijd.
In multiculturele marketing is die uitspraak van Achebe eveneens essentieel, zoals eerder deze maand al betoogd door Marc Pritchard, Chief Brand Officer van Procter & Gamble.
Exposure en effectiviteit zijn volgens Pritchard niet hetzelfde. Wanneer je beter inspeelt op de persoonlijke belevingswereld van specifieke groepen consumenten, geeft dat niet alleen respectvollere signalen af, maar genereer je ook een sterkere merkbetrokkenheid.
De werkelijkheid is echter een heel andere. Zwarte consumenten spelen vrijwel altijd de rollen die door witte reclamecreatieven zijn bedacht. De ‘eigen, authentieke verhalen’ van onder meer Turkse, Surinaamse of Afrikaanse Nederlanders worden ook in de Nederlandse reclamesector zelden belicht.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.