De uitgaven van consumenten met een moslimachtergrond stijgen wereldwijd sneller dan die van andere consumentengroepen. De sectoren food en lifestyle nemen een fors deel van deze groei voor hun rekening; van circa 2 biljoen dollar vandaag, tot een geschatte 3 biljoen in 2021. De jonge, vaak trendy en dynamische groep ‘Muslim Millennials’ is voor een groot deel verantwoordelijk voor deze sterke toename.
Dit zijn slechts enkele van de conclusies uit het onderzoeksrapport ‘Tapping into the Muslim consumer potential’ dat het Amsterdamse onderzoeksbureau Motivaction vorige maand op de Muslim Lifestyle Expo in het Britse Manchester presenteerde.
De moslimidentiteit speelt onder een groeiende groep moslims een belangrijke rol in de besluitvorming over de aanschaf van producten en diensten. Daarbij kunnen overwegingen als halal, biologisch, gezinsvriendelijk en maatschappelijk verantwoord, in meerdere of mindere mate een rol spelen. Naast food en mode, zijn ook de reis- en charitatieve sector belangrijke groeimarkten.
Het onderzoeksrapport is samengesteld op basis van data uit 24 landen in Europa, Azië, Afrika en Noord-Amerika. Sommige van deze landen hebben een moslimmeerderheidsbevolking, andere een moslimminderheid.
Voor marketeers ligt hier een gigantisch marktpotentieel. In enkele landen met een moslimminderheid weerhoudt een anti-islam-sentiment sommige marketeers ervan dit grote potentieel ten volle te benutten. Maar zoals we een aantal jaren geleden ook in de grote Latinomarkt in de VS zagen; merken die als eerste het lef hebben volop voor deze markt te gaan, bouwen een voorsprong ten opzichte van hun concurrenten op, waar ze nog lang van kunnen profiteren.
‘Tapping into the Muslim consumer potential’ maakt onderdeel uit van het Glocalities onderzoeksprogramma van Motivaction en is op is de Glocalities website kosteloos te bestellen: check www.glocalities.com
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.