‘Alice in Wonderland’ is het thema van de Pirelli Kalender 2018. Maar het meest opvallende: alle voor de kalender gefotografeerde modellen zijn zwart!
De foto’s zijn gemaakt door de legendarische fotograaf Tim Walker en gestileerd door Edward Enninful, de hoofdredacteur van Vogue.
Tot de gefotografeerde modellen behoren onder meer Naomi Campbell, Sean Diddy Combs, Adwoa Aboah. Whoopi Goldberg, Ru Paul, Slick Woods en Duckie Thot.
Het is helaas opnieuw een voorbeeld waaruit blijkt dat, waar het gaat om etnisch-culturele diversiteit, Nederland momenteel links en rechts wordt ingehaald.
Waar ons land op gebied van culturele diversiteit in Europa ooit een van de voorlopers was, blijven veel van onze media- en communicatieprofessionals inmiddels achter.
Natuurlijk zijn er in Nederland ook enkele goede voorbeelden, zoals recentelijk Harper’s Bazaar, waarin voorzichtige schreden naar meer diversiteit worden gezet. Maar de beperkte voorbeelden blijven nog vooral hangen in beeld, zonder dat er inhoudelijk ook op de gevarieerde belevingswerelden binnen onze gemixte samenleving wordt ingespeeld. Het is dus nog meer vorm dan inhoud.
De Zwarte Piet-discussie en de anti-islam en anti-immigratie retoriek van verschillende politici en media heeft mogelijk een flinke rol gespeeld in de opgelopen achterstand.
Nu in het buitenland global brands als L’Oréal Paris, Coca-Cola, Vogue, Dolce & Gabbana, Nike, Procter & Gamble, Netflix, Mattel (Barbie) en onnoemelijk veel andere merken, culturele diversiteit steeds serieuzer nemen, komt het moment waarop Nederlandse marketing-, communicatie- en mediaprofessionals deze internationale voorlopers gaan volgen, mogelijk dichterbij.
Geniet in de tussentijd van deze bijzondere Pirelli-foto’s
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.