Nu vrouwen in Saoedi-Arabië vanaf juni volgend jaar zelf mogen autorijden, is Coca-Cola er als de kippen bij om hier commercieel op in te spelen.
In een begin november gelanceerde Coca-Cola commercial leert een vader zijn dochter autorijden. Aanvankelijk gaat dat niet zo goed. Maar zodra zijn dochter uit een koel flesje Coca-Cola drinkt, groeit haar zelfvertrouwen.
Vrouwenrechtenorganisaties hebben lang campagne gevoerd tegen het verbod op autorijden. Opheffing van het verbod is het gevolg van de invloedrijke rol van de 32-jarige kroonprins Mohammed bin Salman.
De kroonprins wil de oliestaat moderniseren en minder afhankelijk maken van olie. Bij de diversificatie van de economie hoort ook een grotere rol van vrouwen op de arbeidsmarkt. Autorijden is daarbij onontbeerlijk.
Met ‘change has a taste’ speelt Coca-Cola slim op deze veranderingen in.
Update 2018.
Eind januari 2018 lanceerde Nissan de volgende commercial:
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.