Mensen met uiteenlopende culturele achtergronden willen zich herkennen in de mainstream. Alleen wordt met herkenning niet zozeer dat gekleurde gezicht bedoeld dat een rol krijgt in een commercial, film of tv-show. Met herkenning wordt bedoeld: het kunnen ráken van de belevingswereld, het kunnen begrijpen van een ‘ander’ perspectief.et andere perspectief
In de dagelijkse praktijk zien we namelijk vooral dat ‘zwarte’ Nederlanders in de mainstream media de rol spelen die door ‘witte’ Nederlanders is bedacht. Om een deelnemer aan een van onze vroegere focusgroepen te citeren: ‘weten alleen witte mensen wat goede zwarte muziek is?’
Bij een goede representatie van vrouwen, zien we vaak hetzelfde. Ook hier gaat het om het perspectief. We praten altijd over een betere representativiteit van vrouwen op talloze maatschappelijke terreinen. Maar waar het over moet gaan, is een betere representativiteit van het vrouwelijke perspectief. Dat gaat dus over veel meer dan alleen de aantallen.
Wanneer we naar de representativiteit kijken van uiteenlopende etnisch-culturele en religieuze bevolkingsgroepen in ons land, zien we dat dit inleven in verschillende perspectieven – enkele prachtige uitzonderingen daargelaten – de laatste jaren sterk onder druk komt te staan: nu we online in staat zijn om heel gericht en tegen relatief lage kosten zelfs de kleinste nichemarkten te bereiken, maakt dit veel marketeers in de praktijk gemakzuchtig.
Adverteerders die ook Marokkaanse, Surinaamse of andere biculturele Nederlanders willen meenemen in hun online campagne (‘ja, doe die doelgroep er ook maar bij’), doen dat wel met uitingen die overwegend zijn ontwikkeld vanuit een witte belevingswereld. En hoewel we volop moeten profiteren van de nieuwste technologische ontwikkelingen die kunnen leiden tot effectievere marketingcampagnes, moeten marketeers wel zélf ‘in the lead’ blijven, zélf blijven nadenken. De techniek kan dat (nog) niet voor je.
Om op het juiste moment zichtbaar te zijn voor de juiste doelgroep met een boodschap die bovendien emotioneel weet te ráken, zal je je toch echt persoonlijk moeten inleven in de doelgroep die je wilt activeren. Of dat nu in Almere woonachtige jonge vrouwen zijn, Marokkaans-Nederlandse consumenten in Eindhoven, of consumenten met een homoseksuele geaardheid in Groningen. Google kan dat nadenken (nog) niet voor je overnemen, hoe graag je dat misschien ook zal willen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.