In het kader van de recente berichten over Facebook-uitingen van Dove, zie we hiernaast nog een mooi voorbeeld van een jaar of drie geleden.
Dove Summer Glow. Nourishing Lotion. For normal to dark skin.
Ons is overigens niet duidelijk of de tekst op dit product inmiddels wel of niet verwijderd.
Wel duidelijk is dat de marketeers die deze ‘from normal to dark skin’-tekst indertijd hebben goedgekeurd, hiermee op zijn minst onbewust suggestie opriepen dat een zwarte huid geen normale huid is. Want wit is in hun beleving nu eenmaal de standaard.
Wat dat aangaat wordt de tijd misschien rijp dat elke adverteerder voortaan een specialist in dienst neemt of inhuurt die alle communicatie-uitingen die naar buiten gaan, controleert op ‘unconscious bias’. In een samenleving die met de dag gemixter wordt, begint dat immers steeds meer een randvoorwaarde te worden.
Dat geldt overigens niet alleen voor marketeers. Ook de eindredacties van de grote landelijke media zouden eigenlijk een redacteur in dienst moeten nemen die de redactionele content zoveel mogelijk controleert op onbewuste (voor)oordelen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.