Er zijn momenten dat je je eigenlijk niet kan voorstellen dat er reclamemakers rondlopen zó naïef zijn, dat ze blijkbaar geen seconde inzien dat ze met sommige uitingen volledig de mist ingaan. Op die momenten ga je bijna denken aan opzet.
Dit weekend was het weer zover. DOVE plaatste een Facebook-post die suggereert dat je met DOVE-zeep een mooie (reine) witte huid krijgt. De uiting werd gisteren directe verwijderd met excuses van het Unilever-merk.
Zes jaar geleden maakten de marketeers van DOVE een vergelijkbare fout, waarbij via een ‘before’ en ‘after’ advertentie ook werd gesuggereerd dat je dankzij DOVE een mooie witte/reine huid krijgt.
Dit alles roept herinneringen op aan de Chinese whitewashing tv-reclame voor een wasmiddel die in China wekenlang op tv te zien was zonder dat iemand het racistische karakter ervan opmerkte.
Toen hierover uiteindelijk wel werd geklaagd, werd de commercial alsnog direct van de buis gehaald.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.