Hoe bereidt je je kind voor op discriminatie, haat en racisme? Met die vraag worstelen Afro-Amerikaanse ouders al generaties lang. Een nieuwe tv-commercial laat zien hoe ouders dit soort gesprekken voeren: The Talk.
Deze bijzondere commercial is verrassend genoeg afkomstig van Procter & Gamble en maakt onderdeel uit van de ‘My Black Is Beautiful’-campagne die P&G-werknemers eerder dit jaar lanceerden om ‘’black beauty’ te vieren en ondersteunen.
In de één minuut durende commercial zien we hoe zwarte moeders door de jaren heen voor het eerst het gesprek aangaan met hun kinderen over de problemen die zij vanwege hun huidskleur zullen gaan ondervinden.
In één fragment zien we hoe een jong meisje in (waarschijnlijk) de jaren vijftig een witte pop vasthoudt en tegen haar moeder zegt dat een winkelmedewerker haar vertelde dat ze mooi is voor een zwart meisje. Haar geschrokken moeder antwoordt; ‘dat is geen compliment, jij bént mooi, OK?’
In een ander fragment leert een moeder haar dochter hoe auto te rijden en zegt ‘Zodra je wordt aangehouden…’ alsof het onvermijdelijk is. Haar dochter onderbreekt haar en zegt dat ze een goede chauffeur is, waarna de moeder antwoordt: ‘Dit gaat niet over een bon voor een verkeersovertreding, dit gaat over de mogelijkheid dat je niet meer thuis komt.’
Veel Afro-Amerikanen reageren zeer positief op de commercial en zijn duidelijk geraakt: ‘This @ProcterGamble commercial made me cry. Had a mini “talk” with my oldest this year, with more to come.’
De vraag die bij het zien van de commercial opkomt is: waarom worden dit type commercials nooit in Nederland gemaakt? Omdat media, politiek, communicatiebureaus en adverteerders niet willen inzien dat racisme ook in ons land een serieus probleem is?
Hieronder de lange versie van de commercial.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.