Het aantal moslims in het Verenigd Koninkrijk wordt geschat op zo’n 3 miljoen. Qua percentage van de totale bevolking is dat minder dan de pakweg miljoen moslims die ons land telt.
Toch lijken Engelse retailers, maar ook hotels en culturele instellingen, vaker op de ramadan in te spelen dan Nederlandse. In ons land lijkt er dit jaar zelfs sprake van een terugval te zijn.
Tesco’s, Sainsbury’s, Selfridges, John Lewis, Radley, Molton Brown en Boux Avenue zijn nog maar enkele van de partijen in het Verenigd Koninkrijk die met speciale ramadan promoties komen, zoals kortingen op relevante producten als basmati rijst van Tilda.
In Nederland zien we vooral Albert Heijn die in bepaalde vestigingen inspeelt op de ramadan. Bij Albert Heijn is er ook sprake van een landelijke aansturing. Bij andere partijen die rekening houden met de ramadan, zoals via aangepaste openingstijden, gaat het veelal om het eigen initiatief van een lokale vestigingsmanager of franchisehouder. Sommige Jumbo-vestigingen berichtten erover op hun Facebook-pagina, maar de terughoudendheid blijft groot, blijkbaar uit angst om het islamafobe deel van onze samenleving voor het hoofd te stoten.
Lees hier en hier meer over enkele Engelse voorbeelden.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.