Halal Fried Chicken is een fast food keten die zich positioneert als tegenhanger van Kentucky Fried Chicken. Hun website meldt dat ze vestigingen hebben in Amsterdam en Rotterdam en binnenkort in Utrecht.
Volgens onze informatie zijn hun kipproducten geheel of gedeeltelijk afkomstig van een halal-gecertificeerde slachterij in (oh ironie) het overwegend rooms-katholieke Polen.
De case van Halal Fried Chicken is een interessante voor marketeers. Door zo expliciet het woord Halal als onderdeel van je merknaam te gebruiken op een wijze die nadrukkelijk refereert aan Kentucky Fried Chicken, kies je een heel duidelijke positionering.
Nadeel van deze positionering is mogelijk dat je niet-moslims afschrikt. Wie een kijkje neemt bij HFC, ziet dan ook vrijwel uitsluitend klanten met (waarschijnlijk) een islamitische achtergrond. De eveneens halal-gecertificeerde Chicken Spot, die overwegend in de regio Rotterdam/Den Haag actief is, heeft voor een neutralere merknaam gekozen. In hun restaurants kom je ook niet-moslims zichtbaar als klant tegen. Welke van de twee formules succesvoller is, kan EtnoMarketing.NL niet beoordelen.
Onlangs heeft Halal Fried Chicken een Amsterdams reclamebureau ingeschakeld om een Abri-campagne te ontwikkelen ter gelegenheid van de ramadan. De vraag die bij het zien van de campagne nadrukkelijk opdoemt is: hoe verstandig is het om een bureau in te schakelen dat de doelgroep niet kent? Het betrokken creatieve team heeft weliswaar een leuk (hoewel niet nieuw) grapje bedacht, maar hoe effectief is dat grapje eigenlijk?
Een abri waar, volgens Marketing Tribune, overdag alleen de naam van het restaurant te zien is en pas na zonsondergang ook de afbeelding van het eten verschijnt. Als het zonlicht uitgaat, gaat het licht achter de poster in de abri aan en wordt de maaltijd zichtbaar.
Maar wat is de boodschap? Is de boodschap: Halal Fried Chicken is Halal en doet aan de ramadan? Dat is inderdaad groot nieuws! Dat wisten de klanten van Halal Fried Chicken nog niet!
De vraag die dat opwerpt is: hoe effectief is deze campagne? Waarom wordt er geen speciaal ramadan-menu aangeboden? Waarom worden er geen ruimere openingstijden getoond? Waar zijn de kortingsacties? Kortom: wat is de boodschap, wat is het aanbod, waarom moet ik vanavond naar Halal Fried Chicken?
We kunnen ons nog voorstellen dat dit grapje werkt voor Kentucky Fried Chicken of McDonald’s, waarvan je niet verwacht dat ze in Nederland inspelen op de ramadan.
Maar een totaal inhoudsloze boodschap voor Halal Fried Chicken? In communicatie gaat het nog altijd om effectiviteit. Hoewel ook wij ons kunnen vergissen, denkt EtnoMarketing.NL niet dat dit de manier waarmee klanten en masse richting een van de HFC-restaurants zullen trekken om het vasten te breken.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.