Ze werkt al zeven jaar met heel veel plezier, maar redelijk anoniem, als interieurverzorgster in de schoonmaakploeg van het Centraal Museum in Utrecht, zo meldde het AD afgelopen dinsdag.
Nu gaat de beeltenis van Zeynep heel Europa door dankzij fotograaf Kees Wennekendonk. De foto zou sterk doen denken aan ‘het melkmeisje’ van Johannes Vermeer.
Toegegeven, het is een prachtfoto. Maar onder het groeiende aantal hoogopgeleide Marokkaans-Nederlandse vrouwen dat als arts, jurist, econoom, bioloog of socioloog werkt, om maar enkele willekeurige voorbeelden te noemen, roept de foto ook ergernis op. Want de interieurverzorgster komt in beeld, maar waar zijn de succesvolle hoog opgeleide Marokkaanse vrouwen in de media te zien?
Wanneer gaat het AD eens met deze vrouwen praten? Hoe lang moet het nog duren voordat ze bij Pauw, DWDD, Jinek of Tan aan tafel zitten? En moet fotograaf Kees Wennekendonk juist deze vrouwen niet eens op de gevoelige plaat vastleggen?
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.