Deze maand startte cosmeticamerk l’Oréal de nieuwe campagne ‘Your skin has a story, it’s a mosaic of all the faces before it.’ Hierin wordt sterk ingespeeld op de superdiversiteit van onze wereldgemeenschap.
Deze l’Oréal-campagne zet mij er opnieuw toe aan te benadrukken dat de data die door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) worden gepubliceerd, ons nauwelijks inzicht geven in het daadwerkelijke mozaïek van de Nederlandse samenleving.
Zo is in Groot-Brittannië de groep ‘mixed-race’ waarschijnlijk de snelst groeiende ‘etnische bevolkingsgroep’. De laatste bevolkingscensus spreekt over 1,25 miljoen Britten, maar sommige schattingen gaan al uit van meer dan 2 miljoen.
Hoe groot de gemengde populatie in Nederland is, weten we niet. Het aantal kinderen met ouders van elk een ander geboorteland wordt weliswaar goed zichtbaar gemaakt, maar een meisje met twee in Nederland geboren ouders kan van gemengde afkomst zijn, haar vriendin met ouders van verschillende geboortelanden daarentegen volledig etnisch Turks.
De Nederlandse samenleving wordt de komende decennia in etnisch-cultureel en religieus opzicht in hoog tempo gevarieerder. De in Nederland geborenen staan in toenemende mate aan de basis van die snelgroeiende diversiteit. Onder hen de steeds groter wordende groep ‘mixed-race’ Nederlanders. Waar het CBS nu nog geboorteland als belangrijkste criterium neemt, zijn er in de toekomst aanvullende data nodig voor het in kaart brengen van de enorme variëteit van de Nederlandse bevolking.
Die inzichten zijn van groot maatschappelijk belang. Een scherper beeld zal maatschappelijke actoren aanmoedigen een inclusieve samenleving te ontwikkelen waarin, anders dan nu, alle Nederlanders zich kunnen herkennen. Daarbij gaat het niet alleen om het hokje waar de grote maatschappelijke actoren onze burgers in plaatsen, maar nog veel meer om de categorie waar onze burgers zelf vinden dat ze toe behoren.
Mocht dat betekenen dat het CBS meer financiële middelen nodig heeft om data te verzorgen die ons een beter inzicht geven in het mozaïek van waaruit de Nederlandse samenleving is opgebouwd, dan moet de politiek daarvoor zorgen.
René Romer is directeur van het diversity marketingbureau TransCity en onder meer auteur van twee boeken over multiculturele marketing.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.