Volgens veel consumenten binnen onze multiculturele samenleving spelen Nederlandse mediabedrijven vooral in op de belevingswereld van “witte Nederlanders”. En wanneer in berichtgeving en programmering wel rekening wordt gehouden met mediaconsumenten met wortels in een ander land, gebeurt dat nauwelijks vanuit hun belevingswereld.
“Weten alleen witte mensen wat goede zwarte muziek is?” In deze cynische vraag ligt de essentie opgesloten. Want zijn het in ons land niet vooral “witte programmamakers” die bepalen welke “zwarte muziek” er op radio en tv wordt geprogrammeerd? De belevingswerelden binnen onze multiculturele samenleving lijken soms van ondergeschikt belang. En zien we in de nieuwsvoorziening in ons land niet geregeld hetzelfde? Want veel Nieuwe Nederlanders herkennen daarin nauwelijks hun eigen perspectief.
De vraag is natuurlijk wel: zijn de mediabehoeften van alle Nederlanders wel goed te verenigen in de grote mainstream nieuwsplatforms? Bovendien: wat zijn de consequenties als mediabedrijven meer aandacht zouden schenken aan de verschillende perspectieven binnen onze gemixte samenleving? Hoe kijken Nederlanders die moeite hebben met de toenemende diversiteit in ons land daar tegenaan?
Dit zijn enkele van de vragen die tijdens het media seminar dat TransCity en Motivaction op donderdag 1 december 2016 organiseren. Welke kansen liggen er voor mediabedrijven?
Bent u werkzaam in de media? Lees hier dan meer en schrijf u gratis in!
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.