Margriet Oostveen in de Volkskrant, 11 juli 2016.
Unilever wil zijn commercials minder seksistisch maken, want 40 procent van de vrouwen herkent zich niet meer in een tutje aan het aanrecht of de stoeipoes in bikini, en stereotypen zijn tegenwoordig slecht voor de verkoop.
Leuk. Alleen missen we dan nog steeds nogal wat aan níét-stereotypen. Een Marokkaans gezin dat aan tafel gezellig laveert tussen twee culturen, bijvoorbeeld. Een Turkse Nederlander die gewoon nog een beetje Turks én ANWB-lid mag zijn. Of een Surinaams-Nederlandse die soms nog heimwee heeft naar de geboortegrond van haar ouders. Nee, wij zien vooral vlekkeloos geïntegreerde mensen producten opfleuren. Staat leuk voor het kleureffect, maar hun eigen achtergrond is praktisch uitgewist.
Wat ontbreekt, heet etnische marketing, de serieuze commerciele variant van etnisch profileren. Anders dan het aanhouden van gekleurde mensen in mooie auto’s is etnisch marketen niet noodzakelijk verkeerd. René Romer schreef dat na de aanhouding van rapper Typhoon op de opiniepagina van de Volkskrant; hij is er als directeur van marketingbureau TransCity dan ook in gespecialiseerd. Ik wilde weten wat etnisch marketen precies is – om erachter te komen dát ik het al wist, maar dat soort commercials al bijna was vergeten.
Lees hier meer in de Volkskrant van maandag 11 juli.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.