Ook in Engeland wordt het debat over gebrek aan diversiteit gevoerd. Zo meldden we al eerder dat de IPA, de Britse tegenhanger van de VEA, in zijn nieuwjaarsboodschap pleit voor meer diversiteit in zowel de leiding als andere functies binnen de Britse reclame-bureauwereld.
Vorige week vond ook een door The Economist georganiseerd debat plaats over het gebrek aan diversiteit in de personeelssamenstelling van marketingafdelingen in het Britse bedrijfsleven. Er wordt voor gepleit dat werkgevers actief op zoek gaan naar potentiële werknemers met gevarieerde achtergronden. Dit moet vanuit de top van de bedrijven worden geïnitieerd en uitgedragen. Het marketingvak moet binnen de multiculturele samenleving actief worden gepromoot.
In Nederland beperkt het debat zich hoofdzakelijk tot enkele opiniebijdragen in vakbladen. Vreemd genoeg gaan de marketing- en communicatiecongressen in ons land nog grotendeels voorbij aan een van de meest prangende issues van de laatste jaren. Onze witte marketing- en communicatiewereld is blijkbaar zo in zichzelf gekeerd, dat de meeste marketeers niet eens in de gaten hebben dat er een flinke kloof is ontstaan tussen hun wereld, en de ´echte´ wereld, waarin bijvoorbeeld meer dan de helft van de stadsbewoners een of meer buitenlandse wortels heeft.
Laten we hopen dat 2016 het jaar wordt waarin diversiteit alsnog hoog op de agenda van onze vakcongressen komt te staan.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.