´Historische afgang´, twittert iemand. Een ander houdt het op muziek voor ´stampende idioten´. Zie hier enkele van de verbijsterde reacties op de winst van de Popprijs door het hiphopcollectief New Wave, aldus de NOS.
Ook in de grote zaal van de Groningse Oosterpoort konden de winnaars bij een deel het publiek op weinig sympathie rekenen. Tijdens het optreden van New Wave verlieten veel toeschouwers de zaal.
In eerst aanleg lijkt er sprake van een flinke generatiekloof. Onder de bezoekers van Eurosonic Noorderslag zijn veel dertigers en zelfs veertigers en vijftigers. Bovendien is 99% van de bezoekers blank. Het is dan ook bij uitstek een evenement dat door witte mensen wordt georganiseerd voor een wit publiek. What´s new?
Veel bezoekers leken zelfs nog nooit van New Wave te hebben gehoord. Begrepen mogelijk niet dat artiesten tegenwoordig zonder airplay en zonder fysieke CD´s succesvol kunnen zijn. Een slim gebruik van social media maakt radio en tv vandaag de dag overbodig.
De fans van het gelegenheidscollectief zijn niet alleen tieners, maar ook nog eens jongeren met een urban mindset en bovengemiddeld een multiculturele achtergrond. Daarvoor wordt in Nederland nauwelijks radio en tv gemaakt, met FunX als een van de weinige uitzonderingen.
Dus ja, er is inderdaad sprake van een flinke generatiekloof. En bovendien een kloof met de multiculturele samenleving die door het blanke Groningse publiek niet wordt begrepen.
Succesvol marketingconcept
Toch is de generatiekloof maar het halve verhaal. Want het platenlabel Top Notch, inmiddels behorend tot Universal Music Group, lijkt van buitenaf gezien een uiterst effectieve marketingorganisatie. En New Wave een succesvol marketingconcept. Zoals bijvoorbeeld Spice Girls een geslaagd marketingconcept waren. What´s new?
Natuurlijk, New Wave is Spice Girls 2.0, of nee, Spice Girls 9.1. Met dat verschil dat de talentvolle rappers en producers die Top Notch in februari vorig jaar met support van de Buma Music Academy naar Schiermonnikoog stuurde, wel grotendeels zélf aan de slag moesten. En gewoon een uitstekende productie hebben gemaakt. Want als het product niet goed is, is marketing geen oplossing.
Uiteraard werden tijdens de dagen in februari 2015 social media intensief werden gebruikt, en zelfs traditionele media werden uitgenodigd. Marketing blijft marketing, waarbij de focus wel grotendeels ligt op doelgroepen die nog nooit van Noorderslag hebben gehoord.
New Wave is dus niet alleen een creatief concept, maar zeker ook een slim commercieel concept. Het ´geluk´ van het overweldigende succes van ´Drank & Drugs´ heeft daarbij natuurlijk wel een handje geholpen. Dat sommigen bij het woord commercieel nog steeds een nare smaak in de mond krijgen is raar. Zij vergeten dat alle musici in essentie commercieel willen zijn, want een zo groot mogelijk publiek willen bereiken. Muziek en marketing vormen als het ware een eeneiige tweeling.
Onderdeel van de effectieve marketingstrategie van Top Notch zal zonder twijfel ook het pro-actief informeren van de Popprijs-jury zijn geweest over onder meer prachtige Spotify- en YouTube-cijfers. Want een goede marketeer doet wel het hele werk.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.