Het Franse Front National van Marine le Pen, bondgenoot van Geert Wilders, heeft een nieuw electoraat ontdekt: de moslim. In de verkiezingscampagne voor de regionale verkiezingen van komende december richt men zich nadrukkelijk ook op de multiculturele doelgroepen in Frankrijk, met een nadruk op moslims.
‘Musulman, peut-être, mais Français d’abord’ luidt de slogan in een maandag gepresenteerde folder: ‘Moslim, misschien, maar in de eerste plaats Frans’. 600.000 exemplaren zullen de komende weken in probleemwijken van de Parijse banlieue in de brievenbussen vallen, aldus NRC Handelsblad.
Frankrijk heeft met zo´n vijf miljoen moslims het grootste ´moslim-electoraat´van de West-Europese landen. Daar ligt dus een groot potentieel aan kiezers. Zelfs al krijgt het Front National maar enkele procenten van hun stemmen, het kan al doorslaggevend zijn om regionaal de macht te grijpen.
Ook in Nederland zien we dat multiculturele doelgroepen voor de PVV interessant kunnen zijn. Zo bleek de PVV in Den Haag voorstander van de bouw van een grote Hindoestaanse tempel, in de wetenschap dat een deel van de Surinaams-Hindoestaanse gemeenschap zich voelt aangesproken tot de PVV-boodschap. Maar ook onder andere gemixte doelgroepen, zoals een deel van de Surinaamse, Ghanese of bijvoorbeeld Kaapverdische kerkgangers, valt de boodschap van de PVV soms in goede aarde. En ja, EtnoMarketing.NL heeft zelfs onder sommige moslims de uitspraak ´hij heeft gelijk´ kunnen ontlokken, doelend op Geert Wilders.
De keus van het Front National om een EtnoMarketing-campagne te voeren, wekt dus geen verbazing.
Lees hier het artikel in NRC Handelsblad.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.