Carla, Mijke, Marieke, Peter, Wim, Godfried, Hayo, Jos, Popke, Jennifer (van Bruggen), Arie, Jacco, zie hier de 12 hoofdpersonen in de belangrijke nieuwe campagne ´Word Ook Donor,´ een campagne van de Nederlandse Transplantatiestichting die mensen aanzet zich te registreren in het orgaandonorregister.
Nederland telt 3,7 miljoen burgers die onder de CBS-definitie allochtoon vallen. Tellen we daar 3e en latere generaties bij op, dan wonen we op zijn minst samen met meer dan 4 miljoen burgers met geheel of gedeeltelijk buitenlandse wortels. In de grootstedelijke agglomeraties Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht valt bijna 42% onder de CBS-definitie allochtoon. Maar omdat de etnisch-culturele diversiteit van de autochtone bevolking ook met de dag toeneemt, is het aantal burgers met een ´gemixte´ achtergrond in de vier grote steden en omgeving ook al gauw zo´n 50%. Kan je je dan nog veroorloven om een campagne te ontwikkelen waarin uitsluitend 12 blanke autochtoon-Nederlandse burgers voorkomen? Het antwoord is nee. En toch gebeurt het, en wel voor een zo´n belangrijk onderwerp als orgaandonatie.
Natuurlijk, er worden ook kleine separate campagnes ontwikkeld gericht op wat de Transplantatiestichting Nieuw-Ingezetenen noemt – recente immigranten dus, burgers die een paar jaar geleden voor het eerst in Nederland zijn komen wonen. En er vinden ook voorlichtingsbijeenkomsten plaats die zich onder meer richten op Nederlanders met een islamitische achtergrond. Maar hoort dat niet allemaal te zijn ´afgedekt´ met een paraplucampagne waarin op zijn minst de diversiteit van de Nederlandse bevolking enigszins tot zijn recht komt? Want wat is het effect van al die nevenactiviteiten, als men zich niet persoonlijk herkent in de veel grootschaliger paraplucampagne?
Etnomarketing.nl acht dit toch echt een gemiste kans.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.