Het kaasmerk Old Amsterdam heeft deze zomer een promotie met een barbeque. Niets mis mee. Maar de merknaam van de barbeque roept vraagtekens op: de ´Black Bastard BBQ´. In de Engelstalige wereld is black bastard een zeer negatieve benaming voor mensen met een Afro-achtergrond. Een paar jaar geleden moest zelfs een Brits parlementslid opstappen nadat hij over black bastards had gesproken.
Dat we in Nederland deze negatieve betekenis niet kennen, is te begrijpen. Daarentegen is het al iets minder te begrijpen wanneer marketeers en reclamemakers in een steeds multicultureler land als het onze, niet even kort stilstaan bij de vraag of het begrip black bastard wel passend is in onze samenleving. Tegenwoordig is een eerste vooronderzoek makkelijker dan ooit: via Google heb je al binnen een paar seconden de negatieve betekenis gevonden.
Nadat er op Amsterdam Ad Blog over was geschreven, en op de Old Amsterdam Facebook pagina op was gereageerd, heeft Old Amsterdam besloten de merknaam Black Bastard niet meer in hun promotie te noemen. Over en uit zou je denken. Nou nee.
Op de website van Adformatie gingen veel lezers vorige week flink tekeer tegen de criticasters van Black Bastard en de keus van Old Amsterdam om aan de druk toe te geven.
Als er één professionele groep in Nederland is waar je van zou verwachten dat ze de gevoelens van de steeds gevarieerdere doelgroepen in ons land op waarde zouden kunnen schatten, is het wel de groep vakmensen in de reclamewereld. ´Naar buiten kijken´ behoort immers tot de core business van de reclamesector. Maar de reacties van vakmensen op de Adformatie-site laten helaas een ander beeld zien. Het niveau van de meeste reacties was zelfs zo bedroevend, dat de redactie besloot het discussieforum maar te sluiten.
De afstand tussen de Amsterdamse bureauwereld en onze multiculturele samenleving is al jaren groot. Maar mochten de reacties op het Adformatie-artikel representatief zijn voor de sector, dan moeten we ons afvragen of we van de dan blijkbaar aartsconservatieve bureauwereld de komende jaren wel enige progressie kunnen verwachten. Een negatief antwoord op die vraag zou een fikse teleurstelling zijn.
Lees hier het artikel en de reacties in Adformatie.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.