Je wilt niemand beledigen. Dus draagt de pop geen traditioneel Aziatische kleding. Woont niet in een oosters ingericht poppenhuis. En is nergens goed of slecht in.
Ze heeft geen Japanse, Chinese of Koreaanse naam. Sterker nog, ze heeft helemaal geen naam. Ze is gewoon ‘Asian American Doll’.
Wanneer je uit politieke correctheid alle mogelijke stereotyperingen uit de weg gaat, dan blijft er niets meer over. Dan heb je vlees noch vis. Met als vanzelfsprekende consequentie dat kinderen allerlei vragen gaan stellen Over waar de pop vandaan komt. En hoe ze heet. De sketch hierboven uit ‘Saturday Night Live’ neemt de angst van fabrikanten om de fout in te gaan op een geweldige manier op de hak.
Hoe anders gaat het in Zuid-Afrika. Reclamemakers zoeken de grenzen op. Spelen met diversiteit en stereotyperingen, zonder de angst een rechtszaak aan de broek te krijgen. Zo kan het dus ook. Zie hieronder een van de vele gewaagde commercials van Nando’s uit Zuid-Afrika.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.