Begin dit jaar. In elke Rotterdamse stadswijk ontwaarden we de VVD-campagne-uiting ‘In Rotterdam spreken we Nederlands’. De partij daalde van vier naar drie zetels en belandde in de oppositie. Het huidige college van Leefbaar Rotterdam, D66 en CDA heeft blijkbaar wat minder moeite met buitenlandse talen: zij omarmen de nieuwe gezamenlijke slogan van de stad Rotterdam, Havenbedrijf Rotterdam, Erasmus Universiteit en Rotterdam Partners: Rotterdam. Make it happen.
Toegegeven: de slogan is geen buitengewoon originele vondst. Vooral de overeenkomst met de Tena Lady campagne ‘Make it happen’ leidt tot de nodige hilariteit op social media. Burgemeester Aboutaleb reageert onderkoeld: ‘Ik gun Tena Lady alle succes, zeker als zij hun hoofdkantoor in Rotterdam komen vestigen.’
Wat is er mis met de slogan? Niet zo veel eigenlijk. De originaliteitsprijs wordt er niet mee gewonnen. Maar dat wisten de makers al, zo blijkt uit bovenstaande film: ‘When it comes to great ideas, it doesn’t matter who owns them, or where they came from. When it comes to great ideas, what matters is where you take them‘.
Bovendien is de slogan misschien wel passender dan je op het eerste gezicht zou denken. Wie naar Mariah Carey’s gelijknamige song ‘Make it happen’ luistert, ziet in de verte zelfs nog het bombardement van 14 mei 1940 opdoemen, toen Rotterdam ‘down and out’ was:
‘I was abandoned and alone, without a penny to my name, so very young and so afraid.
No proper shoes upon my feet, sometimes I couldn’t even eat, I often cried myself to sleep.
But still I had to keep on going.
I held on to my faith, I struggled and I prayed, and now I found my way.
If you believe in yourself enough, and know what you want, you’re gonna make it happen.
Ver gezocht? Misschien. Maar de stad is vanaf scratch herbouwd. ‘If you believe in yourself, and know what you want, you’re going to make it happen’. De slogan past naadloos bij Rotterdam. Het zegt vooral alles over het Rotterdam van vandaag. Over het herwonnen zelfvertrouwen. De grenzeloze ambitie. Je nooit uit het veld laten slaan. Gewoon je eigen plan trekken.
Een goede slogan hoeft niet oorspronkelijk te zijn. Een goede slogan moet kloppen. Iets fundamenteels over de stad en haar mensen uitdragen. En vooral activeren!
Tot slot nog wel een belangrijk kritiekpunt op bovenstaande film. De zwarte mensen zijn carnavalsvierder en marathonloper. De witte mensen zijn ‘in the lead’. Dat kan natuurlijk niet. Zeker in de Verenigde Staten zal deze stereotype keuze zeer slecht vallen. Een belangrijk advies aan de makers: pas dit zo snel mogelijk aan!
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.