In Groningen zijn Abri’s te vinden waarin Albert Heijn inwoners in de Friese taal attendeert op de thuisbezorgservice.
Een woordvoerder van Albert Heijn heeft inmiddels laten weten dat het niet om een geplande stunt gaat, maar om een ‘foutje’. In totaal zouden er 100 posters in Groningen en Friesland zijn opgehangen ter promotie voor de gelanceerde bezorgservice. Dat had dus alleen Friesland moeten zijn.
Via twitter is overigens het bericht verspreid dat er zelfs een Friese poster in Enschede zou zijn gesignaleerd.
In EtnoMarketing komen taalblunders overigens met enige regelmaat voor. Jaren geleden waren er in een aantal Nederlandse steden Turkstalige posters van Dela te vinden. Vervelende bijkomstigheid voor Dela: de Turkse wijkbewoners begrepen de tekst niet.
Twee jaar geleden startte McDonald’s in Saint Paul, de hoofdstad van de Amerikaanse staat Minnesota, een outdoorcampagne in de Aziatische Hmong-taal. De adverteerder was alleen de spaties tussen de woorden vergeten, waardoor er een onleesbare woordenbrij overbleef. (Zie afbeelding rechts).
De stad Saint Paul kent in de Verenigde Staten de hoogste concentratie van inwoners met een Hmong-etniciteit: 64.000. Tot tevredenheid van de gemeenschap werd de fout een maand later alsnog hersteld (Zie foto hieronder)
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.