We kennen de klachten over de vercommercialisering van kerst en Pasen. In veel islamitische landen is momenteel een vergelijkbare discussie gaande over de vercommercialisering van de ramadan. Zo blijven winkelcentra de hele nacht open om commercieel maximaal te kunnen profiteren. Ramadan promoties en ramadan prijsvragen zijn aan de orde van de dag. De tv-reclameblokken zitten vol met commercials die inspelen op de vastenmaand.
IKEA biedt speciale ramadanmaaltijden. DKNY heeft een ramadan modecollectie. Grote automerken komen met kortingen. Van McDonald’s tot Burger King, van Subway tot Starbucks; ze hebben aangepaste openingstijden en speciale ramadanprijzen en maaltijden.
Zie hieronder meer afbeeldingen, en een uitgebreide discussie op Al Jazeera over de vercommercialisering van de ramadan.
Bovenstaand beeld is afkomstig van IKEA Maleisië. Naast de veel positieve reacties, valt ook deze negatieve reactie te lezen op de Facebook-pagina van IKEA Maleisië:
‘Hi Ikea, last night I went to your food court, I was surprised Ikea only serves Buffet Ramadhan from 6pm onwards and no a la carte will be served. This is not fair for those who are not fasting or people like me who doesn’t eat much and not worth to pay RM39.90 per person. Ikea should open 2 sections to cater different type of patrons.’
Hieronder een discussie op Al Jazeera over de vercommercialisering van de ramadan.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.