Fragment uit ons nieuwe boek ‘De consument bestaat niet – Inspiratieboek voor marketeers in een multiculturele wereld.’
De wortels van de Surinaamse Brouwerij in Paramaribo liggen in de Nederlandse provincie Zeeland, waar Piet en Arthur Dumoleyn begin jaren vijftig besloten hun brouwerijbedrijf voort te zetten in Suriname. In 1954 startte de bouw van hun brouwerij in nauwe samenwerking met Amstel. Het jaar daarop verzorgde Prins Bernhard de officiële opening. PARBO Bier was geboren.
In Suriname is PARBO Bier een groot merk. Samen met Heineken is PARBO marktleider. Heineken wordt in Suriname ook door de Surinaamse Brouwerij gedistribueerd. Inmiddels heeft Heineken met 76,2% een meerderheidsbelang in de Surinaamse Brouwerij.
Aan het begin van de 21e eeuw werd het merk PARBO Bier in Nederland gedeponeerd door een Surinaamse Nederlander. Onder de naam PARBO bracht hij bier op de markt dat niets had te maken met PARBO in Suriname. Toen PARBO vervolgens zelf de Nederlandse markt wilde betreden, bleek dat niet haalbaar omdat de merknaam al was geclaimd.
DJOGO
PARBO nam het besluit de Nederlandse consument dan maar te bedienen met het merk DJOGO. In Suriname is PARBO Djogo een populaire éénliterfles en al tientallen jaren de best verkochte verpakking op de lokale biermarkt. De naam ‘Djogo’ is afgeleid van het woord ‘jug’, een kruik die door de Indianen van Suriname werd gebruikt om dranken te koelen.
Jarenlang werd het echte PARBO Bier uit Suriname in Nederland verkocht onder de merknaam DJOGO Bier. De imitatie PARBO Bier werd daarentegen onder de authentieke merknaam verkocht. Uiteraard zorgde dit voor veel verwarring bij Surinaamse consumenten.
In 2012 heeft de Surinaamse Brouwerij de merknaam PARBO Bier in Nederland alsnog ‘teruggekocht’ en zette het authentieke PARBO haar eerste schreden op de Nederlandse markt. Vanaf 2014 wil PARBO onze markt nog intensiever gaan bewerken. Vooralsnog wordt PARBO niet in Nederland gebrouwen, maar geïmporteerd uit Suriname.
Na zestig jaar is PARBO dus weer terug in het land waar zijn wortels liggen.
Bestel nu ‘De consument bestaat niet – Inspiratieboek voor marketeers in een multiculturele wereld.’
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.