Fragment uit ons nieuwe boek ‘De consument bestaat niet – Inspiratieboek voor marketeers in een multiculturele wereld.’
‘De auteur van dit boek organiseerde enige jaren geleden enkele focusgroepen in Amsterdam en Rotterdam. Samen met de door de opdrachtgever beoogde doelgroep werd aan de positionering van een mogelijk in Nederland te introduceren alcoholvrij biermerk gewerkt. Het ging hier feitelijk om co-creatie.
In het Midden-Oosten is alcoholvrij bier populair. In communicatiecampagnes heeft het vaak dezelfde gevoelswaarde als alcoholisch bier. Maar kan je de wijze waarop alcoholvrij bier in het Midden-Oosten is gepositioneerd, één-op-één overplaatsen naar de Nederlandse markt?
Het antwoord daarop is nee. Onder Nederlanders met een islamitische achtergrond is er hoofdzakelijk behoefte aan alcoholvrij bier onder hen, die geen religieuze bezwaren hebben tegen het drinken van alcohol. Consumenten die daar wel religieuze bezwaren tegen hebben, willen veelal ook niet de suggestie wekken alcohol te drinken en kopen dus geen alcoholvrij bier.
Alleen wanneer je samen met de doelgroep op zorgvuldige wijze werkt aan de positionering van een alcoholvrij biermerk, kom je er achter dat zo’n positionering als bier moeilijk succesvol kan worden gemaakt in een consumentenmarkt waar alcohol haram (verboden) wordt gevonden.
Bovenstaande schets geeft aan hoe voorzichtig je moet zijn om vanuit je bureaustoel aannames te doen over je doelgroep. Ook maakt dit voorbeeld helder dat je moet oppassen om producten, diensten en communicatieconcepten die in het buitenland goed scoren, zonder zorgvuldige afweging op de Nederlandse markt los te laten. Buitenlandse concepten werken soms wel en soms niet.
Aanvullend kunnen we ons de vraag stellen of alcoholvrij bier in Nederland überhaupt wel wordt gedronken door Nederlanders die niet gewoon zijn of waren om bier te drinken. Als alcoholvrij bier vooral een vervangingsproduct is voor mensen die liever alcoholisch bier drinken, maar dit om redenen van gezondheid of verkeersveiligheid niet doen, waarom zou dat voor islamitische Nederlanders dan opeens anders zijn?’
Bestel nu ‘De consument bestaat niet’.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.