Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het veldwerk van een nieuw omvangrijk mediabereiksonderzoek van Motivaction Research en TransCity onder de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Caribische en Poolse doelgroep in Nederland. De resultaten daarvan zijn naar verwachting eind mei beschikbaar.
Het is de vierde keer dat dit uitgebreide onderzoek wordt uitgevoerd. Het onderzoek is uniek in Nederland. Voor het eerst is daarbij ook de Poolse doelgroep meegenomen, mogelijk het snelst groeiende consumentensegment in ons land.
Met dit mediabereiksonderzoek willen TransCity en Motivation op onafhankelijke en betrouwbare wijze het cultuurgebonden medialandschap ontsluiten voor adverteerders, reclamebureaus en mediabureaus, teneinde bij te dragen aan een verdere (journalistieke) professionalisering van de betrokken media.
Daarnaast wordt inzicht verkregen in de mediaconsumptie van Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Caribische Nederlanders, alsmede de Poolse doelgroep. Hieronder valt ook de verhouding qua mediaconsumptie tussen mainstream Nederlandse media, in Nederland uitgegeven cultuurgebonden media en internationale media.
Omdat ter vergelijking ook autochtone Nederlanders als respondenten in het onderzoek zijn meegenomen, ontstaat er eveneens een scherp inzicht in de verschillen tussen de mediaconsumptie van Nieuwe Nederlanders en autochtone Nederlanders. Naast het bereik wordt daarbij de aantrekkelijkheid en waardering van de verschillende media onder bovenstaande doelgroepen inzichtelijk gemaakt.
Gezien de snelle ontwikkelingen in het medialandschap in Nederland en internationaal, zullen de resultaten van dit onderzoek tevens inzicht geven in de verschijningsvormen waarin media worden geconsumeerd, zoals b.v. print, app of website.
Verder komt het belang dat wordt gehecht aan het type nieuwscontent tot uiting. Denk aan Nederlands nieuws, internationaal nieuws , nieuws over de Turkse, Marokkaanse, Surinaamse, Caribische en Poolse gemeenschap in Nederland, nieuws uit de herkomstlanden of de herkomstlanden van de (groot)ouders, los van de vraag op welke wijze dit nieuws wordt binnengehaald. Bij dat laatste wordt ook de rol van social media bij het vergaren van nieuws en actualiteiten meegenomen.
Wilt u meer informatie, neemt u dan contact op met René Romer van TransCity, tel direct 06 536 806 75, of Ahmed Ait Moha van Motivaction, tel 020 589 83 83
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.