Tijdens een uitzending van het televisieprogramma Nova in 2006, viel uit de mond van toenmalig Leefbaar Rotterdam lijsttrekker Marco Pastors op te tekenen: ‘Die stemmen toch niet.’ Hij doelde daarmee op onder meer de Turkse, Marokkaanse en Surinaamse Rotterdammers die hij tijdens zijn verkiezingscampagne tegen het lijf liep. Mede door deze houding verloor Leefbaar Rotterdam haar plek in het nieuwe college.
De VVD Rotterdam heeft weinig van de ervaringen van Leefbaar Rotterdam geleerd, zoals blijkt uit bovenstaande campagneleus. Met het nodeloos op stang jagen van allochtone Rotterdammers, maakt de Rotterdamse VVD duidelijk vooral geen stemmen te willen van meer dan 50% van de Rotterdamse bevolking.
In de Verenigde Staten spreken Democratische en Republikeinse presidentskandidaten Spaans om de Hispanic vote binnen te halen. George W. Bush adverteerde in het Perzisch om de Iraans-Amerikaanse kiezer voor zich te winnen.
Maar de VVD Rotterdam doet tijdens de verkiezingscampagne zijn uiterste best om de pakweg 175 verschillende ‘nationaliteiten’ die in Rotterdam wonen, tegen zich in het harnas te jagen. Blijkbaar beschouwt de Rotterdamse VVD het Turks, Berber, Arabisch, Papiamento, Kaapverdiaans, Portugees, Spaans, Pools, Frans, Engels, Duits, Chinees en de talloze andere talen die in Rotterdam worden gesproken, als minderwaardig.
Ook wil de Rotterdamse VVD met deze campagneleus buitenlandse bedrijven ontmoedigen zich in Rotterdam te vestigen en in de havenstad te investeren, want Engels mag in Rotterdam niet worden gesproken. Waarschijnlijk zal de Rotterdamse VVD binnenkort Unilever en Shell vragen de stad te verlaten, vervolgens alle expats de stad uitzetten, en De Bijenkorf nog 1 keer waarschuwen zich niet meer op vermogende toeristen te richten, omdat ze anders hun Coolsingel-vestiging moeten sluiten.
Kortom, de VVD Rotterdam laat zien hoe klein en benepen de lokale Rotterdamse politiek kan zijn in misschien wel de meest internationale stad van Nederland. EtnoMarketing.NL kan zich niet voorstellen dat de landelijke VVD erg gelukkig zal zijn met deze Rotterdamse campagne.
Wilt u lezen hoe zelfs de PVV Den Haag zijn best doet om de hindoestaanse kiezers voor zich te winnen? Koop dan ons nieuwe marketingboek ‘Dé consument bestaat niet’.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.