Gisteren was bij Pauw & Witteman het verhaal te zien van Sabra Rahiembaks, de geschorste beveiliger bij de Koninklijke Marechaussee.
In ons boek ‘Dé consument bestaat niet’ wordt niet alleen ingegaan op de gevarieerde consumentenmarkt, maar komt ook de overheid aan bod. Zo wordt er uitgebreid ingegaan op het diversiteitsvraagstuk bij het ministerie van Defensie. De eerste tien jaar van deze eeuw werden er door defensie duidelijke doelen gesteld voor de instroom van gevarieerd defensiepersoneel. Er werden talloze activiteiten ontwikkeld. Deze moesten bevorderen dat ‘allochtone’ jongeren een baan bij defensie zouden ambiëren en er draagvlak binnen de verschillende gemeenschappen zou ontstaan.
Aan die reeks van gerichte activiteiten werd bij het aantreden van het kabinet Rutte 1 een einde gemaakt. Multiculturele doelgroepen mochten niet meer als apart te onderscheiden aandachtsgroepen worden benoemd. In pre-recruitment en recruitment campagnes, werd specifieke aandacht voor deze groepen uitgesloten. Zij moesten in campagnes voortaan een vanzelfsprekend onderdeel zijn van de reguliere, brede, jongerendoelgroep.
In de Verenigde Staten heeft een gevarieerde personeelssamenstelling een erg hoge prioriteit. De Amerikaanse regering beschouwt de diversiteit van de strijdkrachten als een essentiële randvoorwaarde, vanwege het noodzakelijke brede maatschappelijke draagvlak. Elke burger, van welke afkomst ook, moet zich kunnen herkennen in de mannen en vrouwen die hun land dienen.
In ‘Dé consument bestaat niet’ wordt daarom beschreven dat het creëren van draagvlak onder Nieuwe Nederlanders soms belangrijker is dan het werven zelf. In de Verenigde Staten zien we dan ook dat het recruteren van ethnic minorities veel verder gaat dan het aanspreken van alleen de potentiële kandidaten. Hun families en de eigen gemeenschap moeten er achter staan.
Bovenstaande voorlichtingsfilm spreekt boekdelen. In ‘Dé consument bestaat niet’ wordt onder meer ingegaan op de awareness campagne ‘Face of the Nation’ van de Amerikaanse Marine uit 2010
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.