In ons nieuwe marketingboek ‘De consument bestaat niet’ wordt met enige regelmaat de toch wel grote kloof beschreven tussen redacties van landelijke media en het steeds gemixter wordende Nederland.
Zo berichtte het TROS-televisieprogramma RADAR over simkaarten van het ‘onbekende’ merk Lebara, op een moment dat al minstens een miljoen Nederlanders dit merk kenden of gebruikten. En wat waren sommige Nederlandse journalisten verbaasd toen Beyoncé vorig jaar ‘de schaar zette’ in haar mooie lange haarlokken, om vervolgens met een nieuw gekortwiekt koppie door het leven te gaan. Dat de weelderige haarbos van Beyoncé niet het resultaat was van natuurlijke haargroei, hadden de betrokken journalisten even niet begrepen.
Deze week werd weer een mooi voorbeeld van de kloof tussen mediamakers en de multiculturele samenleving aan de reeks toegevoegd. Waar Jeroen Pauw het laatste jaar steeds beter in vorm begint te raken, en zich misschien wel tot de beste interviewer op de Nederlandse televisie heeft ontwikkeld, lijkt collega Paul Witteman jammerlijk over zijn hoogtepunt als top-interviewer heen te zijn.
Afgelopen donderdag kondigde Paul Witteman de Marokkaans-Nederlandse Elou Akhiat, bedrijfsleider van de wijnbar aan de Rotterdamse Bergweg, aan als ex-moslima. Het domme jochie Shabir Burhani had ons toch immers hoogstpersoonlijk verteld dat Akhiat een afvallige was? Dus moest Akhiat volgens Witteman wel een ex-moslima zijn. Dat er waarschijnlijk tientallen en misschien zelfs honderden miljoenen moslims in de wereld zijn die zichzelf niet afvallig vinden maar toch wel eens alcohol drinken, dat was een gedachte die blijkbaar niet bij de belevingswereld van de toch vaak goede talkshowhost paste.
Gelukkig had Akhiat de presentator na de onjuiste vooraankondiging ingefluisterd dat zij zichzelf toch echt moslima vind, zodat Witteman dat in bovenstaand fragment heeft kunnen corrigeren. Toch bleek het voor de gespreksleider nog lastig te accepteren dat er niet zo iets bestaat als ‘de moslimgemeenschap,’ zoals bovenstaande vraagstelling, maar vooral de bijbehorende verbaasde reactie, laat zien.
Zie ook ons eerdere artikel over de wijnbar.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.