In verschillende nieuwsmedia wordt het met grote stelligheid beweerd. Islamitische werknemers van het Engelse Marks & Spencer sturen klanten die alcohol of varkensvlees willen afrekenen, door naar een andere balie. Deze berichtgeving leidt vervolgens weer tot verontwaardigde reacties. Zoals wel vaker in de berichtgeving over consumenten of werknemers met een islamitische achtergrond, zijn de nuances ver te zoeken.
Marks & Spencer voert een inclusief personeelsbeleid, waarbij rekening wordt gehouden met de achtergronden en wensen van verschillende bevolkingsgroepen. Willen werknemers met een joodse achtergrond niet op zaterdag werken? Dan wordt dat geregeld. Zijn er werknemers die vanuit hun christelijke overtuiging zondag als rustdag kiezen? Geen probleem. Hebben sommige werknemers met een islamitische achtergrond er moeite mee om alcohol en varkensvlees te verkopen? Dan probeert Marks & Spencer deze werknemers op bijvoorbeeld de mode-afdeling te plaatsen, of achter de bakkerijbalie.
Bedenk daarbij dat islamitische werknemers in de meeste supermarkten vrijwel altijd gewoon zijn om ook alcohol en varkensvlees te verkopen, zowel in Engeland als in Nederland. Anders dan geldt voor supermarkten, is Marks & Spencer echter in staat rekening te houden met hen die daar moeite mee hebben. De winkelketen heeft immers genoeg andere afdelingen waar alcohol en varkensvlees niet in de schappen staan.
Toen dat blijkbaar een keer mis ging, en een klant door een islamitische werkneemster op vriendelijke wijze werd doorverwezen naar een andere balie, werd dat meteen groot nieuws. Waarbij bovenstaande nuanceringen in de berichtgeving veelal ontbraken.
Marks & Spencer hanteert een inclusief personeelsbeleid op een wijze die in Nederland nog te weinig voorkomt. In je personeelsbeleid rekening houden met de achtergronden van diversiteitsgroepen, is iets waar ook bedrijven in sommige Afrikaanse en Aziatische landen al verder in zijn dan veel werkgevers in Nederland.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.