Veel Europese consumenten van Aziatische, Afrikaanse of Latino afkomst zoeken herkenning in mainstream marketing- en communicatieplatforms. Zij willen geen marginale doelgroep zijn. In grote steden zijn zij al de mainstream.
Marketeers staan voor tal van uitdagingen, maar zijn ook in verwarring. Zo mogen we volgens IKEA de introductie van een kiphotdog niet zien als handreiking aan groeperingen die geen varkens- of rundvlees eten. Daarentegen adverteert Subway met de halal Mango Chicken Sandwich.
Later dit jaar verschijnt ons boek ‘Dé consument bestaat niet. Inspiratieboek voor marketeers in een multiculturele wereld.’ Het omvangrijke boek toont een uiterst gevarieerde consumentenmarkt. ‘Dé consument bestaat niet’ is het eerste Nederlandstalige boek dat op dit vakgebied verschijnt sinds ‘Thuis in Nederland, praktisch handboek voor diversity martketing’ uit 2002
Thema’s die in het omvangrijke boek aan de orde komen zijn onder meer de toenemende internationalisering, media, de wijze waarop adverteerders in Nederland en internationaal inspelen op de ramadan, de markt voor Afro-Cosmetics, talloze praktijkvoorbeelden, een toelichting op de wijze waarop CBS-cijfers moeten worden geïnterpreteerd, en nog veel meer.
Ook worden de verschillen tussen allerlei begrippen toegelicht, waaronder EtnoMarketing, Diversity Marketing, Multiculturele Marketing, Urban Marketing, Community Marketing.
De publicatie spoort marketeers aan de multiculturele markt met open vizier te betreden. Want dé consument bestaat niet.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.