De meningen verschillen over de vraag of de Nederlandse televisie voldoende inspeelt op de etnisch-culturele diversteit van onze samenleving. Bovendien worden programma’s die Nieuwe Nederlanders wel als belangrijke doelgroep hebben, meestal niet geprogrammeerd op prime-time, en veelal niet op een grote publiekszender.
Zo moet de Dino Show, van stand up comedian Jandino Asporaat, het doen met een dozijn afleveringen per jaar en een timeslot op zondagavond op het vaak matig bekeken Nederland 3. Toch weet elke aflevering van de Dino Show op zondagavond nog om en nabij de half miljoen kijkers te trekken.
Dat NTR met het programmeren van de door Men at Work geproduceerde Dino Show een uitstekende keus heeft gemaakt, blijkt vooral uit de kijkcijfers op internet. Alleen al op YouTube hebben uploads van fragmenten uit de Dino Show in totaal al zo’n 25 miljoen views opgeleverd. Het onderdeel FC Kip trekt daarbij verreweg de meeste views.
Een ongekend hoog cijfer voor You Tube uploads van een tv-programma van de Nederlandse Publieke Omroep. Niet alleen een teken dat “internettelevisie” de kijkcijfers enorm kan opschroeven, maar bovenal ook een bewijs dat het voor grote publiekszenders wel degelijk loont om gericht in te spelen op de belevingswereld van Nieuwe Nederlanders. En uiteraard een compliment voor tv-producent Men at Work, ook verantwoordelijk voor de productie van programma’s als “Zo Raymann” (NTR) en “Comedy Factory” (RTL4).
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.