De vastenmaand ramadan belooft dit jaar een zware dobber te worden, nu de begindatum rond 9 juli ligt, een kleine drie weken na de langste dag van het jaar.
Toch zijn de lange vastendagen een reden te meer voor de grote merken om in te spelen op deze voor veel consumenten met een islamitische achtergrond zo belangrijke maand.
In veel landen weten global brands als geen ander hoe daar mee om te gaan, in Nederland regeert bij te veel adverteerders vooral de angst om niet-islamitische consumenten voor het hoofd te stoten.
Volstrekt onnodig, zo laten in het buitenland merken als onder meer Coca-Cola, Starbucks en McDonald’s zien, zoals hier geïllustreerd met het speciale ramadan Coca-Cola blikje.
Via Facebook-pagina’s, Twittercampagnes, speciale verpakkingen, maar ook massamediale uitingen, spelen global en local brands in onder meer Azië, Afrika, Europa en Noord-Amerika elk jaar op de islamitische vastenmaand in, vaak met product-plus of price-off promoties.
Bij vele honderdduizenden Nederlanders speelt de religieuze achtergrond in meer of meerdere mate een rol in het aankoopgedrag. Volop kansen voor de grote merken zou je zeggen, maar in ons land weten adverteerders deze kansen helaas nog te weinig te verzilveren.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.