Een nieuw onderzoek van Professor David Coleman van Oxford University voorspelt dat het Verenigd Koninkrijk na 2050 het meest etnisch-diverse westerse land is, met een grotere etnisch-culturele verscheidenheid dan de Verenigde Staten. Nederland volgt na het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten op de derde plaats.
De vraagtekens die bij deze cijfers moeten worden geplaatst liggen primair bij het gebruik van statistieken die niet met elkaar te vergelijken zijn. Zo beschouwt Coleman African Americans als native Americans omdat ze inmiddels al generaties in de VS wonen en dus niet meer als recente immigranten kunnen worden beschouwd.
Bij de Nederlandse cijfers blijkt Coleman de definitie “allochtoon” te hanteren, waardoor bijvoorbeeld de zeer snel groeiende derde generatie (en latere generaties) niet worden meegeteld. Vanuit het gezichtsveld van immigratie en nationaliteit is dat een te verdedigen keuze, maar uiteraard niet vanuit het gezichtsveld van etnisch-culturele diversiteit.
Wanneer je bijvoorbeeld als marketeer de belevingswereld van je consumenten wilt raken, dan speelt het geboorteland geregeld een ondergeschikte rol aan de bewuste of soms onbewuste keuzes die je maakt in je aankoopgedrag.
Zo heeft de keus voor Brazilian hair, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen, niets te maken met nationaliteit, geboorteland, of eerste, tweede, derde of vierde generatie, maar alles met je etnisch-culturele achtergrond en de daarbij passende behoeften en belevingswereld.
Het praktische nut voor marketeers van de cijfers van Coleman is daarom beperkt, hoewel het ons wel laat zien dat de dominantie van de op blanke Nederlandse consumenten gerichte communicatie van de meeste adverteerders en mediabedrijven in ons land steeds minder Nederlandse consumenten zal weten te raken.
Lees hier meer over het onderzoek van Coleman in The Daily Mail.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.