In hoeverre onze gevarieerde samenleving voldoende tot uiting komt in Nederlandse tv-commercials is een telkens terugkerende discussie. De belangrijkste discussiepunten zijn meestal:
Nieuwe Nederlanders komen overwegend in beeld wanneer het product daar aanleiding toe geeft. Quintis Ristie en Lassie Rijst bijvoorbeeld. Of nog specifieker: Surinaamse Roti van Knorr. Go-Tan kroepoeksnacks. Of hierboven, Andrelon Oil & Care met Marokkaanse Arganolie.
Ook wanneer allochtone Nederlanders de status van bekende Nederlander hebben bereikt, zien we ze terug: Jörgen Rayman en Robijn, Ali B en T-Mobile. Humberto Tan en Rabobank, Churandy Martina en Remia, of de al eerder genoemde Quintis Ristie.
Daarnaast spelen concepten soms in op stereotyperingen, zeker waar het gaat om Afro-Caribbeans, reggae en dreadlocks: de Heineken Rasta commercial bijvoorbeeld, of de aloude Egel commercial van Centraal Beheer.
Daar waar we ons in Nederland echter nog sterk onderscheiden van landen als de Verenigde Staten of Canada, is dat nieuwe Nederlands in tv-spots nog relatief weinig een rol spelen als “gewone” consument.
Zo wordt er via tv-commercials nog nauwelijks met specifieke boodschappen ingespeeld op b.v. Turkse, Marokkaanse of Surinaamse Nederlanders, iets wat zeker heel veel kansen biedt wanneer deze spots ook gericht online worden gebruikt.
Gaat het om uitingen gericht op een breed Nederlands publiek, dan worden daar nog slechts mondjesmaat nieuwe Nederlanders als consument in opgevoerd, zoals overigens wel gebeurt in de Bijenkorf commercial elders op de homepage.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.