Vandaag is er weer enige ophef over een gebedsruimte die Walibi Holland wil inrichten voor haar islamitische bezoekers. Zoals wel vaker wordt het vuurtje door sommige media geheel onnodig gestookt.
Zomaar een quote uit een online toerismepagina over Queensland in Australië: “Many hotels employ special chefs to cater to their guests from the Middle East and many malls and theme parks offer prayer rooms.“ Een recent bericht uit de London Free Press: “ Mother Teresa Catholic secondary school is turning a second-floor office into an Islamic prayer room. Carpet will soon cover the tile flooring, speakers will be installed and prayer mats purchased to provide Mother Teresa’s Muslim students, estimated at about two dozen, with a quiet and private place to pray.”
Rekening houden met de etnisch-culturele en religieuze diversiteit van klanten en relaties, is op heel veel plekken in de wereld vanzelfsprekend. Van ziekenhuizen in New York City, zoals Bellevue Hospital, tot Disneyland Hong Kong, het inspelen op de behoeften van klanten en relaties is een gezond principe, zowel commercieel als maatschappelijk.
Vreemd genoeg wordt daar in Nederland door sommigen anders over gedacht, zelfs door politici van gerespecteerde politieke partijen, zoals recentelijk bleek uit het door de pers tot halalwoningen omgedoopte complex De Koningsvrouwen in Amsterdam West.
Vandaag dreigt er opnieuw enige geheel onnodige ophef, nu Walibi Holland een gebedsruimte gaat inrichten voor islamitische bezoekers van het pretpark. Volgens Walibi is er een toenemende vraag van religieuze gasten naar een gebedslocatie. In de daarvoor bedoelde ruimte kunnen moslims komend voorjaar in alle rust bidden.
‘Islamitische bezoekers blijken er behoefte aan te hebben’, zegt woordvoerder Lindy Voskuil. Tot nu toe moesten de gelovigen een rustig plekje zien te vinden tussen de voorbijrazende attracties. ‘Die plekken zijn er niet zoveel’, zegt Voskuil tegen De Telegraaf.
Inspelen op de behoeften van je klanten dus, zoals elke goede marketeer dat gewoon is te doen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.