Door de jaren heen is de Zuid-Afrikaanse fastfood keten Nando’s een adverteerder met gedurfde, vaak controversiële reclame-uitingen. Veelal worden politiek-maatschappelijk gevoelige thema’s aangekaart ter promotie van de Nando’s Chicken Restaurants.
Zo kreeg Nando’s “The last dictator” vorig jaar wereldwijd bekendheid; een commercial over de “mooie” herinneringen van Robert Mugabe aan de vriendschappen met inmiddels om het leven gekomen collega-dictators. Door dreigementen jegens het personeel van Nando’s in Zimbabwe werd de commercial van de buis is gehaald.
Een eerder deze maand gelanceerde commercial die volgens Nando’s xenofobie en intolerantie aan de kaak stelt, wordt momenteel door alle grote Zuid-Afrikaanse tv-zenders geboycot. Volgens deze zenders zou de commercial xenofobie en intolerantie juist aanmoedigen. Met paginagrote advertenties in de Zuid-Afrikaanse dagbladen roept Nando’s het publiek inmiddels op de commercial online te bekijken en zelf te oordelen. Wat dan ook massaal gebeurt!
Het is Nando’s dus weer gelukt een blijkbaar controversieel onderwerp op de agenda te krijgen en het debat daarover op gang te brengen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.