Enkele jaren geleden stuurde de politie in Amsterdam een kaart met een gezegend ramadan aan alle buurtbewoners in een wijk waar veel mensen met een islamitische achtergrond wonen. Dat werd niet door iedereen op prijs gesteld. Enkele jaren daarvoor mailde een postorderaar een Turkstalige brief naar al hun klanten met een Turkse achternaam. Ook dat werd door een deel van deze relaties niet gewaardeerd.
In Engeland gebeurde eind vorige maand iets soortgelijks. Een moeder beschuldigt de school van haar kinderen van racisme, nadat ze ongevraagd een brief in het Hindi had ontvangen. “Ik voel me erg beledigd”, zei Raheela Ahmed, “het is gewoon beledigend om mij een brief in het Hindi te sturen enkel en alleen omdat ik een Aziatische achternaam heb.”
De les is: maak nooit een keus voor je klanten, laat je klanten zelf bepalen of ze al dan niet op hun achtergrond willen worden aangeschreven. Veel consumenten stellen het zeer op prijs om in bijvoorbeeld de Turkse taal te worden benaderd. Dat kan dan ook zeer effectief zijn. Andere consumenten van Turkse afkomst ervaren dit daarentegen juist weer helemaal als kwetsend. In zo’n situatie werkt het dus averechts.
Zorg er dus voor dat je klanten aangeven hoe ze willen worden aangeschreven. Als adverteerder kan je dat gewoon aan je relaties vragen, en op basis daarvan segmenteren; om vervolgens zo effectief mogelijke communicatie ontwikkelen.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.