De start van de islamitische vastenmaand ligt in 2012 rond 20 juli. Voor moslims in West-Europa die tussen de dageraad (ruim vóór zonsopgang) en zonsondergang onder meer niet eten en drinken, zal het vasten dit jaar tijdens de lange zomerse dagen geen eenvoudige opgave zijn. Toch zijn er ook islamitische Nederlanders die flexibel met deze tijden omgaan. Sommige moslims nemen als uitgangspunt de zonsopgang en zonsondergang in hun land van herkomst, zodat het vasten eerder op de dag kan worden doorbroken.
Voor marketeers is de vraag: welke merken gaan dit jaar in Nederland met speciale campagnes of productassortimenten inspelen op de vastenmaand? Telecomproviders, money transferdiensten, Hema en C&A zijn slechts een paar voorbeelden van bedrijven die in het verleden in Nederland inspeelden op de islamitische vastenmaand.
Zo houdt C&A in haar assortiment inmiddels al een flink aantal jaren rekening met de feestkleding die tijdens het suikerfeest wordt gedragen. Enkele jaren geleden zei Vincent Heintz van de afdeling meisjeskleding hier al over: “We hebben altijd al in het najaar feestkleding voor kinderen van 2 tot 15 jaar gehad, maar uit de winkels hoorden we dat met name de klassieke feestkleding zo weg was. Uiteindelijk kwamen we er zo achter dat moslimmoeders bij ons mooie suikerfeestkleding kochten voor hun kroost.” Zo kwam C&A erachter dat de maand ramadan voor hen extra omzet genereert.
In het buitenland hebben grote merken als Burger King, Quaker, Starbucks, Coca-Cola, en ga zo maar door, geregeld met speciale campagnes op de vastenmaand ingespeeld. Welke merken in Nederland zullen deze voorbeelden dit jaar volgen?
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.