(Blog van Renske Cramer, 12 maart 2012)
Organisaties spelen tegenwoordig steeds vaker in op de multiculturele omgeving. Maar levert dat ook voordelen op? Ja, zegt Youssef Boutachekourt, die overmorgen aan de Universiteit van Tilburg op dit onderwerp hoopt te promoveren. Voor zijn proefschrift ‘Exploring Cultural Diversity: concurrentievoordelen uit multiculturele strategieën’ deed hij uitgebreid onderzoek naar de wijze waarop banken, verzekeringsmaatschappijen en assurantiekantoren multicultureel voordeel trachten te behalen.
Hij komt tot de conclusie dat drie bronnen leiden tot zulke voordelen. Ten eerste zijn de voordelen sterk afhankelijk van de manier waarop bedrijven zich in de markt positioneren. Daarbij is vooral de merkpositie van belang. De segmentatie van de productmarkt, de etnisch aangepaste producten en diensten en het gebruik van cultureel diverse medewerkers dragen bij tot de merkpositie van de bedrijven die deze positioneringsstrategie volgen.
Ten tweede is het gebruik van etnisch personeel, culturele deskundigen, klanten, consultants etc. van belang. Dit menselijk kapitaal maakt het voor de bedrijven mogelijk om een eventueel kennisachterstand op te vullen. Ook de beschikking over een multicultureel gerichte organisatie is onmisbaar. Je kunt dan denken aan cruciale elementen als overtuigingskracht, strategische aanjagers, marktdoelstellingen en strategische commitment.
Ten derde zijn de multiculturele netwerken belangrijke bronnen van voordeel. Deze netwerken vergroten de mogelijkheid van het bedrijf om zich te positioneren temidden van multiculturele groepen en organisaties. Bedrijven beschikken vaak over netwerken, maar maken onvoldoende gebruik daarvan.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.